koji


2013年5月3日金曜日

AM mode in IC-740 ICOM


IC-740S


My lovery IC-740S, last few months I had no time to use.
In Japan, National Holiday today, so I tuned IC-740S listening on 40m band.
Ham radio station is very few I could listen due to very shot wire ANT in the room.
Listening AM commercial station on SSB mode (by zero beat).

愛機Icom IC-740Sを久しぶりに引っ張り出しました。
室内数メートルのビニール線ANTのせいか、あまり7Mhzの信号が聞こえません。
代わりに放送局でも聞こうと思いゼロビートで聞いてみました。


ふとAGCラインから引っ張ればAM簡単に聞けるんではないかと思い
IC-740の回路図を見てみました。
I studied if IC-740 can be AM mode.
See circuit diagram below.

メインユニットJ1コネクターにAGCラインが出ています。
I noticed AGC circuit can be used for picking up AF after detected by 2 diode (D1 an D2)
First I picked up from J1 connector in MAIN UNIT.




手持ちのLM386アンプに繋いで聞いてみました
I used external LM386 AF amp unit.

















確かにAMとして聞こえますが音が歪んでNGでした。
代わりにD2にもっと近いR13の出力へつないでみました
This was not good, sound is distorted.
So, I changed to connect closer to D2 (out of R13)
















こちらのの方がやはり音がかなり良くなりました
After connected R13, it becomes much  better sound.

IF出力の後(C8)にLMF501を繋ぐという手もありますが
今回はやめておきました
IC-740は硬派なハムバンド専用リグなので(Hi)

0 件のコメント: